Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Workshop: Performance...
O Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) υποστηρίζει τα μέλη του μέσω εκπαίδευσ...
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce δημοσίευσε από κοινού την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2023.
Το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπορίο αυξήθηκε σε €899 δισ. το 2022, παρά τις προκλήσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η οικονομική αστάθεια, σύμφωνα με έκθεση της Ecommerce Europe και της EuroCommerce. Η έκθεση υπογραμμίζει τον ρόλο του πληθωρισμού στην αύξηση του τζίρου και τονίζει την ανθεκτικότητα του τομέα και την αναμενόμενη ανάπτυξή του το 2023.
Το 2022, η κύρια πρόκληση για τις αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές της ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων. Αυτό είχε σημαντική επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η αύξηση του τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου οφείλεται κυρίως σε υψηλότερες τιμές (πληθωρισμός), όχι σε όγκο πωλήσεων. Η μείωση του όγκου αντισταθμίζεται κάπως από την αύξηση των αγορών υπηρεσιών στο διαδίκτυο – όπως τα ταξίδια και ο ελεύθερος χρόνος – μετά την λήξη του lockdown λόγω του Covid-19.
Ονομαστική ανάπτυξη και επερχόμενες αγορές:
Το 2022, ο συνολικός τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη αυξήθηκε στα €899 δισ., με μια ανάπτυξη 6%. Αυτό αυξήθηκε από €849 δισ. το 2021. Ο ρυθμός ανάπτυξης μειώθηκε από 12% το 2021, κάτι που μπορεί να αποδοθεί στην κορεσμένη κατάσταση των αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την εξαφάνιση της πανδημίας του Covid-19 το 2022.
Οι προβλέψεις για τα στοιχεία τζίρου του B2C για το 2023 αναφέρουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξηθεί κατά 8%. Η Δυτική Ευρώπη είναι κατά πολύ η μεγαλύτερη περιοχή, κατέχοντας το 67% του συνολικού τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη για το 2022. Ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με ποσοστό μόλις 16%.
Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά μικρότερο μερίδιο στον συνολικό τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C. Το 2022, η Δυτική Ευρώπη εμπόρευται €603 δισ. online, η Νότια Ευρώπη €146 δισ. και η Κεντρική Ευρώπη €72 δισ. Η Βόρεια Ευρώπη ακολουθεί κοντά την Κεντρική Ευρώπη με €65 δισ., ακολουθούμενη από την Ανατολική Ευρώπη με τζίρο €14 δισ.
Οι κορυφαίες χώρες στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (€291 δισ.), η Γαλλία (€146 δισ.), η Γερμανία (€102 δισ.) και η Ισπανία (€72 δισ.). Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (χωρίς προσαρμογή για την πληθωρική έκρηξη) στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφηκαν στην Εσθονία (106%), τη Ρουμανία (51%), τη Βουλγαρία (31%), την Ισπανία (31%) και το Βέλγιο (22%).
Η επίπτωση του πληθωρισμού:
Όταν προσαρμόζουμε αυτά τα νομισματικά στοιχεία ανάπτυξης για την επίπτωση του πληθωρισμού, λαμβάνουμε ένα πιο διακριτικό και ποικιλόμορφο πλαίσιο της δύναμης του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου από την αρχή της κρίσης του κόστους διαβίωσης. Το 2021, η ανάπτυξη του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν ακόμα πολύ ισχυρή (+9%), αλλά κατέρρευσε το 2022 λόγω πληθωριστικών σοκ (-2%), συρρικνώνοντας για πρώτη φορά την ανάπτυξη.
Οι μόνες περιοχές που δεν είχαν πτώση στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2022 ήταν η Ανατολική Ευρώπη (+5%) και η Νότια Ευρώπη (+13%). Το 2023, καθώς τα επίπεδα πληθωρισμού μειώθηκαν, το ηλεκτρονικό εμπόριο άρχισε να ανακάμπτει, οδηγώντας μας στο να προβλέψουμε μια επιστροφή στην ανάπτυξη (+2%) το 2023.
E-shopper penetration:
Το 2022, το ποσοστό του διαδικτυακού πληθυσμού της Ευρώπης παρέμεινε σταθερό στο 76%. Αναμενόταν μια επιβράδυνση των διαδικτυακών πωλήσεων μετά την υπερβολική ανάπτυξη που προκλήθηκε από τα μέτρα για την πανδημία του Covid-19 που ελήφθησαν από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, όπως οι αποκλεισμοί. Πολλές εθνικές ενώσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν αναφέρει μείωση των διαδικτυακών αγορών στη χώρα τους λόγω του αυξανόμενου πληθωρισμού, που καθιστά τους καταναλωτές πιο προσεκτικούς στη δαπάνη τους.
Η Δυτική Ευρώπη διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγοραστών, με το 87% των χρηστών του Διαδικτύου να κάνουν online αγορές το 2022. Ακολουθεί η Βόρεια Ευρώπη με 85%, ενώ η Κεντρική Ευρώπη έχει 77%. Η Ανατολική Ευρώπη, που περιλαμβάνει έναν σημαντικό αριθμό χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εμφάνισε αναπτυξιακή ανοδική τάση έξι ποσοστιαίων μονάδων στη διείσδυση των διαδικτυακών αγοραστών, από 41% το 2021 σε 48% το 2022. Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει αυτήν τη στιγμή το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγοραστών (95%), ακολουθούμενο από τις Κάτω Χώρες (92%), τη Νορβηγία (92%), τη Δανία (90%) και την Ελβετία (90%). Το χαμηλότερο ποσοστό διαδικτυακών αγοραστών βρέθηκε στο Μαυροβούνιο (31%), τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη (39%), την Αλβανία (49%) και τη Βουλγαρία (49%).
Ένα από τα σημαντικά σημεία της έκθεσης είναι η αυξανόμενη ζήτηση για πιο βιώσιμες πρακτικές στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αναμένεται ότι ο τομέας θα επικεντρωθεί σε πιο αποτελεσματικά συστήματα παράδοσης και επιστροφής, μαζί με πιο πράσινα πρότυπα κατανάλωσης και παραγωγής.