Το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο διατηρεί την ασφάλεια και τον ανταγωνισμό του, παρά την ραγδαία ανάπτυξή του τα τελευταία χρόνια. Όπως εξήγησε μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας (ΕΣΑ), οι φορείς του Greek e-Commerce Association, καθώς και τα κρατικά όργανα παρακολουθούν τις παρατυπίες που ενδέχεται να συντελούνται και παρέχουν άμεσες λύσεις για τη διασφάλιση ενός φιλικού προς τους καταναλωτές περιβάλλοντος αγορών.

Την ίδια στιγμή, οι διαδικτυακές αγορές έχουν καταστεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των Ελλήνων, με την διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου να έχει αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία. 

Με την συνεχώς ανοδική πορεία των ηλεκτρονικών πωλήσεων στην Ελλάδα, ο τζίρος για το 2023 εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 17 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 9% σε σχέση με τα 15,8 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου που δημοσίευσαν ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου και ο E-Commerce Europe. Ο αριθμός των Ελλήνων ηλεκτρονικών καταναλωτών αυξάνεται επίσης. Ειδικότερα, το 2023, το 75% των Ελλήνων ηλεκτρονικών καταναλωτών πραγματοποίησαν διαδικτυακές αγορές, σημειώνοντας άνοδο από 70% το 2022 και 51% το 2019. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, καθώς η διείσδυσή του παραμένει σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ε.Ε.

Αναφερόμενος στο 2022, ο κ. Σαββίδης τόνισε ότι ήταν μια πολύ ικανοποιητική χρονιά, αλλά ανέφερε ότι η φετινή δεν συνεχίζει με την ίδια δυναμική. Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις και πρέπει να επιταχύνουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτούνται περαιτέρω κίνητρα για τις ελληνικές επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν τις ψηφιακές τους πωλήσεις σε διεθνές επίπεδο και να ανταγωνιστούν αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες. Ο κ. Σαββίδης αναφέρει ως κρίσιμη πρόκληση για το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο την επέκταση των ευρωπαϊκών e-shops, τα οποία κερδίζουν αρκετά μερίδια της ελληνικής αγοράς.

Παράλληλα, οι διεθνείς ηλεκτρονικές αγορές παραμένουν ελκυστικές για τους Έλληνες καταναλωτές. Όπως σημειώνει ο κ. Σαββίδης, οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές προσφέρουν ευκολία και ποικιλία, επιτρέποντας στους καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα από όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η παγκόσμια αυτή εμβέλεια ενέχει κινδύνους και παγίδες. Οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα νομίζοντας ότι θα έχουν την ίδια ποιότητα υπηρεσιών με τα ελληνικά ή ευρωπαϊκά, τα οποία υπόκεινται σε πολύ αυστηρή νομοθεσία. Τα ασιατικά marketplaces, για παράδειγμα, έχουν φτάσει στο 7% του μεριδίου στην ελληνική ηλεκτρονική αγορά. Όμως, όπως έχουν επιβεβαιώσει πολλές αρχές στο εξωτερικό, δεν εφαρμόζουν την νομοθεσία, με αποτέλεσμα τα προϊόντα που παραγγέλλονται και τα προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών να κινδυνεύουν, υπογράμμισε ο κ. Σαββίδης.

Ο κ. Σαββίδης πρόσθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe), της οποίας είναι μέλος του Δ.Σ. και εκπροσωπεί την Ελλάδα μέσω του GRECA, καθώς και αρκετοί τοπικοί εθνικοί σύνδεσμοι, απέστειλαν πρόσφατα ανοιχτή επιστολή προς φορείς λήψης αποφάσεων και αρχές επιβολής, τόσο σε επίπεδο Ε.Ε. όσο και στη χώρα, επισημαίνοντας την επείγουσα ανάγκη να εξασφαλιστεί ίσος ανταγωνισμός και αποτελεσματική επιβολή της νομοθεσίας της Ε.Ε. προς όλους τους φορείς του ηλεκτρονικού εμπορίου που δραστηριοποιούνται στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. Προτρέπουν τους φορείς λήψης αποφάσεων να δράσουν ταχύτερα για τον ενδελεχή έλεγχο των δραστηριοτήτων αυτών των επιχειρήσεων και να εφαρμόσουν τις ίδιες κυρώσεις για μη συμμορφούμενες εταιρείες, όπως ισχύει για τις EU εταιρείες, σε περίπτωση παραβατικών συμπεριφορών. Τέλος, ζητούν την προώθηση της συνεργασίας και του συντονισμού μεταξύ κρατών μελών της Ε.Ε. και των αρχών τους.